2024年7月6日土曜日

西欧中世のカオス的世界 (21) Medieval Europe  by Martin Scott

 Writing early in the fifth century, at the very time when Roman political domination was beginning to break up, Prudentius thought of the Empire in terms such as these:   

紀元五世紀の初め、ローマの政治的な支配が瓦解し始めたまさにその時に、執筆しながら、/ プルデンティウスは、帝国を、このような観点から考えた: 


'This is the meaning of all the victories and triumphs of the Roman Empire;  the Roman peace has prepared the road for the coming of Christ.

'これが、ローマ帝国の全ての勝利や征服の意味である; ローマの平和が、キリストの来臨の道を用意してきている。 


For what place was there for God or for the acceptance of truth in a savage world in which men's minds were at strife and there was no common basis of law?'

何故なら、どの場所が、存在しただろうか  /  神や真実の受容のために  / 野蛮な世界 [ その中では、人間の複数の精神は対立していて、法という共通の基盤は無かった ]で。

  

To non-Christians the most damaging accusation that could be brought against Christianity was that it was serving to weaken the semi-divine power of the Empire;  

非キリスト教徒にとっては、最も痛烈な非難 [ それは、キリスト教に対して、もたらされる可能性があった ] は、キリスト教が、帝国の半ば神のような力を弱めることに役立っている、ということだった。

   

it was this accusation which at about the same time led Augustine of Hippo to make his defence of the Church in the 'De Civitate Dei'.

 ほぼ同じ時に、聖アウグスティヌスを、’神の国’ で教会を守るように導いたのは、この非難だった。

* it [ which at about the same time led Augustine of Hippo to make his defence of the Church in the 'De Civitate Dei' ] was this accusation.

【強調構文】

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