2025年1月26日日曜日

火星への旅(5) How to get to Mars by Andrew May

 Destination Mars:  The story of our quest to conquer the Red Planet より

   目的地は火星: 赤い惑星を征服しようとする私たちの探究の物語


Rocket Science (5)


     The net increase in forward momentum resulting from a rocket burn is called the 'impulse', which turns out to be equal to the force of the rocket's thrust multiplied by the duration of the burn.  

  ロケットの燃焼の結果として発生する前方への正味の運動量は、「推進力」と呼ばれ、それは、燃焼の持続時間が掛けられた、ロケットの推力の強さ、に等しいことが判明している。 


But why does burning fuel in a rocket engine end up pushing the rocket along?

しかし、なぜ、ロケット・エンジンの中で燃焼している燃料は、ロケットを推進させる結果になるのだろうか?


It's not the actual combustion that produces the thrust, but the exhaust -- the waste gases that are pushed out of the back of the rocket (that's why it's continually losing mass).

推力を生み出すのは、実際の燃焼ではなく、排気 -- ロケットの後部から押し出される燃焼済みのガス(それが、ロケットが継続的に質量を喪失する理由である)-- である。

* It [ that( 関係代名詞 ) produces the thrust ] is not the actual combustion


This is where conservation of momentum comes in -- the momentum of the exhaust flying out backwards has to be balanced by an increased forward momentum of the rocket itself.  

ここで、運動量保存の法則 -- 後方へ噴き出している排気の運動量は、ロケットそれ自体の前方への、大きくされている運動量によって、均衡を保たれていなければならない -- が作用する。 


     It's possible to use Newton's laws of motion to derive a simple formula called 'the rocket equation'. 

  ニュートンの運動の法則を、「ロケット方程式」と呼ばれる簡潔な公式を導き出すために、用いることは、可能である。

 

This was done as long ago as the 19th century by the Russian engineer Konstantin Tsiolkovsky, one of the great pioneers of rocketry.

これは、19世紀という遠い過去に、ロケット工学の偉大な先駆者の一人である、ロシアの技術者コンスタンティン・ツィオルコフスキィによって、成し遂げられた。


Tsiolkovsky's formula relates the change in speed -- usually referred to as 'delta-v' -- to the speed of the rocket's exhaust and the ratio of its initial to final mass. 

ツィオルコフスキィの公式は、スピードの変化 -- たいていは「デルタV]と言われる -- を、 ロケットの排気のスピードとロケットの最初と最後の質量の比率に、関係づけている。 










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